نام : حسن شماعی زاده
نام اصلی : حسن شماعی زاده
متولّد : ۱ آذر ۱۳۲۱ در اصفهان
وفات : در قید حیات
ملیّت : ایرانی
حوزه فعّالیّت : خواننده، آهنگساز و نوازنده
سبک : پاپ، تکنو و ترنس
استاد حسن شماعی زاده در ۱ آذر ۱۳۲۱ در اصفهان متولّد شد.
وی آهنگساز، خواننده و نوازنده نامی موسیقی پاپ ایرانی است.
برخی از مهمترین آهنگهای موسیقی پاپ ایرانی که توسط خوانندگان سرشناسی چون گوگوش، داریوش، معین، ابی، حمیرا، هایده، مهستی، لیلا فروهر، عارف و … خوانده شدهاند، از ساختههای او بوده است.
--»زندگی شخصی«--
او در سال ۱۳۴۷ با فاطمه (نوشین) ازدواج کرد که این زندگی مشترک تاکنون نیز ادامه داشته است.
او یک پسر به نام افشین و یک دختر به نام عقیق (با نام آمریکایی نیکی) دارد که پسرش دندانپزشک و دخترش در کار خرید و فروش خانه فعال است.
او برای اعضای خانوادهاش آهنگهایی هم ساختهاست؛ ترانهٔ «پسرم» برای پسرش، ترانهٔ «یه دختر دارم شاه نداره» برای دخترش و نیز ترانهٔ «همسرم» و «مدیون» برای همسرش.
شماعیزاده همچنین ترانههای «رپ» و «دوست دارم» را با همراهی دخترش عقیق خواندهاست.
او قشنگترین لحظه زندگیش را روز فارغالتحصیلی پسرش از دانشگاه میداند.
شماعیزاده دوستدار حیوانات است و روزی ۲ الی ۳ ساعت را با حیوانات خانگیاش میگذراند.
شماعی زاده چندی پیش ، پس از ۳۰ سال دوری از مادرش، در دبی او را ملاقات کرد.
--»تحصیلات«--
شماعی زاده فارغالتحصیل دبیرستان ادب اصفهان است.
--»کودکی و ورود به موسیقی«--
حسن شماعیزاده از ۱۳ سالگی در ارکستر یکی از تئاترهای اصفهان به عنوان نوازنده کار هنریاش را آغاز کرد.
در سال ۱۳۴۱ پس از پایان دوران دبیرستان برای پیشرفت در موسیقی به تهران آمد و پس از مدّتی کار در تئاتر در سال ۱۳۴۵ وارد رادیو شد.
او همزمان ارکسترهای جاز و پاپ را برای جوانان و مردم مینواخت و با چند ارکستر اسپانیایی همکاری مینمود و در رادیو و مراکز هنری تهران نیز به نوازندگی میپرداخت.
او مدّتی برای گروه معروف بلک کتس نیز ساکسیفون میزد.
--»آغاز آهنگسازی«--
حسن شماعیزاده در سال ۱۳۵۱ آهنگسازی را آغاز کرد.
خود او دلیل اصلی روی آوردن به آهنگسازی را ناتوانی در ادامه نوازندگی میداند که دلیل آن ابتلا به بیماری دیسک گردن در اثر فشار نوازندگی طولانیمدّت سازهای سنگین برنجی (۱۵-۱۶ ساعت در روز) بود.
اوّلین کارهای شماعیزاده در آهنگسازی «گریه» با صدای امیر رسایی، حالا خیلی دیره با صدای عارف و نمیآد با صدای گوگوش بودند که همگی با هم منتشر شدند.
حسن شماعیزاده پس از آغاز آهنگسازی توانست جایگاه ویژهای میان آهنگسازان زمان خود پیدا کند و خوانندگان مشهوری مانند گوگوش، داریوش، ابی، ستّار، فرهاد، مهراد، عارف، مارتیک، رامش، نوشآفرین و معین کارهای موفّقی با آهنگهای او عرضه کردند.
از جملهٔ این کارها میتوان به مشهورترین آهنگهای گوگوش اشاره کرد، از دیگر ساختههای موفّق شماعیزاده در این دوران میتوان به ترانه شکار با صدای ابی اشاره کرد که توانست در سال ۱۳۵۴ در فستیوال موسیقی استانبول ترکیه مقام اوّل را در بین ۲۰۹ شرکتکننده کسب کند.
--»آغاز خوانندگی«--
حسن شماعیزاده خوانندگی را از سال ۱۳۵۲ آغاز کرد.
این اتّفاق در برنامهٔ شوی زنده چشمک در آخرین جمعهٔ مرداد ماه ۱۳۵۲ و به گفتهٔ خود شماعیزاده به درخواست مردم افتاد.
در آن برنامه که گوگوش، اردلان سرفراز و واروژان نیز حضور داشتند، شماعیزاده ترانهٔ مرداب را با شعر اردلان سرفراز و تنظیم واروژان اجراء کرد.
ترانهای که تبدیل به یکی از پرطرفدارترین ترانههای زمان خود شد و حدود ۱۹۸ هزار صفحه از آن فروش رفت که در نوع خود رکورد قابل توجّهی بود.
خوانندگی او توجّهها را به خود جلب کرد و پس از مرداب، شماعیزاده ترانههای پرمخاطب دیگری را نیز ساخت و اجراء کرد که اقاقی با ترانهای از شهیار قنبری یکی از آنهاست که در سال ۱۳۵۴ منتشر شد.
در سال ۱۳۵۴ شماعیزاده در یک نظرسنجی از سوی مجلهٔ زن روز به عنوان بهترین خواننده مرد سال شناخته شد و در همان نظرسنجی با حدود ۵۰ هزار رأی بهترین آهنگساز سال شناخته شد.
--»مثلث شماعی زاده، اردلان سرفراز و گوگوش«--
یکی از موفّقترین و اثرگذارترین گروهها در موسیقی پاپ ایرانی مثلثی بود که در آن اردلان سرفراز ترانه میسرود، حسن شماعیزاده ملودی برای ترانه خلق میکرد و گوگوش این ترانهها را میخواند، بعضی از این ترانهها را واروژان تنظیم میکرد.
در مجموع این مثلث در حدود ۳۰ ترانه منتشر کردهاند، کولی، جاده، کیه کیه، دوراهی، کوه، بمون تا بمونم، غریب آشنا، مرداب، کویر و گنجشکای خونه برخی از کارهای مشهور این سه نفر است.
شماعیزاده و سرفراز بدون گوگوش نیز کارهای موفّقی با صدای خوانندگان دیگر منتشر کردند که از جملهٔ مشهورترین آن میتوان به چشم من و دستهای تو با صدای داریوش، بهانه با صدای هایده و پنجره با صدای معین اشاره کرد.
وقوع انقلاب ۱۳۵۷ به همکاری این سه تن پایان بخشید.
گوگوش در ایران ماند و سرفراز و شماعیزاده هرکدام به یک کشور مهاجرت کردند. هرچند شماعیزاده مدّعی است با وجود این که ترانههای این مثلث ظرف مدّت ۵ سال (از ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷) منتشر شد ولی همگی مربوط به یک دورهٔ همکاری کوتاه یک سال و هشتماهه هستند.
پس از انقلاب علیرغم این که چند اثر با موسیقی شماعیزاده روی ترانههای سرفراز منتشر شد ولی همکاری این دو بعد از مدّتی ادامه نیافت.
به گفتهٔ سرفراز راه این دو پیش از انقلاب از هم جدا شده بود و با هم کار نمیکردند، با این حال شماعیزاده از ریشهٔ اختلاف احتمالی بین خود و اردلان سرفراز سخنی نگفته است و در مصاحبه با بهنود مکری در برنامهٔ شباهنگ از این که سرفراز دیگر با او ارتباط ندارد اظهار تأسف و شگفتی کرده است.
--»انقلاب ۱۳۵۷«--
در پی پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ در ایران و در روز ۲۵ بهمن ۱۳۵۷ عدّهای به خانهٔ شماعیزاده حجوم آوردند.
با اطّلاعرسانی یکی از همسایگان، شماعیزاده در خانه سرگرد ولیعهد پنهان میشود و فردای آن روز از ایران خارج میشود.
او چهار ماه بعد مجدداً به ایران بازمیگردد و پس از گذراندن پنج ماه در ایران برای همیشه ایران را ترک میکند.
--»سالهای دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰«--
حسن شماعیزاده پس از رویدادهای انقلاب ۱۳۵۷ به آمریکا مهاجرت نمود و در شهر لسآنجلس ساکن شد.
او در طی سالهای دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ یکی از پرکارترین هنرمندان موسیقی پاپ ایران بود و علاوه بر انتشار ۱۷ آلبوم به عنوان خواننده برای خوانندگان ایرانی خارجنشین متعدّدی نیز آهنگسازی کرد و در معرفی برخی چهرههای نسل دوّم خوانندگان پاپ خارج از ایران نظیر منصور، امید، سوزان روشن و شیلا نقش ایفا کرد.
شماعیزاده در این دوران دیگر در یک سبک و فضا به ساختن و خواندن ترانه نپرداخت و سبکهای گوناگون و گاه متضاد با سبک ساختههای قبل از انقلاب خود را آزمود. او بیش از گذشته به ساخت ترانههای شاد و ریتمیک پرداخت و در این حوزه ترانههایی چون «بیشتر، بیشتر»، «خواستگاری»، «یه دختر دارم شاه نداره»، «تولّد» و «عروسی» منتشر کرد.
ترانه معروف «پریا» با صدای شهرام شبپره نیز در همین دوران ساخته شده است.
--»همکاری با بابک صحرایی«--
حسن شماعیزاده و بابک صحرایی در طی سالهای دههٔ ۱۳۸۰ همکاریهای بسیاری با هم داشتهاند که اوج این همکاری به قطعهٔ «هیاهو» مربوط میشود که در زمستان سال ۱۳۹۰ با صدای شماعیزاده منتشر شد.
از دیگر آثار مشترک حسن شماعیزاده و بابک صحرایی میتوان به ترانههای «صخره»، «ممنونم»، «مهتاب ناز من»، «از کجا میای»، «تو چشای من نگا کن» و «آوازهخوان نه آواز» با صدای شماعیزاده، «جشن آینه» با صدای پویا، «تو رو میخوام» با صدای شیلا، «عشق طوفانی» و «آتیشبازی» با صدای سوزان روشن و «دلهره» با صدای سروش اشاره کرد.
حسن شماعیزاده در برنامه Greatest Hits در شبکهٔ تلویزیونی من و تو ۱ گفت که همیشه تعداد زیادی از آهنگهایش به خاطر عدم توانایی ترانهسراها برای نوشتن ترانه مناسب به رویشان به اجراء نرسیدهاند، امّا از زمانی که با بابک صحرایی همکاری میکند این مشکل برطرف شده و این ترانهسرا به بهترین شکل ممکن روی آهنگهایش ترانه مینویسد.
--»کمرنگ شدن همکاری با خوانندگان«--
شماعیزاده در سال ۲۰۰۶ اعلام کرد که دیگر برای کسی آهنگ نمیسازد و آهنگهایش را تنها خودش میخواند، زیرا احساس میکند در آهنگسازی مورد سوء استفاده قرار گرفته و حقوقش پامال شده است و انگیزهای برای آهنگسازی برای دیگران ندارد.
هرچند در مصاحبهای در سال ۲۰۱۲ با بهنود مکری در برنامه شباهنگ صدای آمریکا گفت: «ولی گوگوش فرق میکند».
او یک سال بعد هم در گفتگو با بهنود مکری اعلام کرد که در حال کار کردن با خواننده جوانی به نام پریسا است که به زودی قرار است ترانههایی با آهنگسازی شماعیزاده از وی منتشر شود.
--»همکاری مجدد شماعی زاده و گوگوش«--
گوگوش در مصاحبه با مجله جوانان آمریکا میگوید که بعد از شنیدن ترانهٔ هیاهو آنقدر تحت تأثیر قرار میگیرد که از شماعیزاده میخواهد که اجازه دهد او نیز این قطعه را اجراء کند.
شماعیزاده نیز با روی باز میپذیردو گوگوش هیاهو را در استودیوی شماعیزاده میخواند، به این ترتیب بعد از ۳۴ سال دوباره حسن شماعیزاده و گوگوش در کنار همدیگر قرار میگیرند.
به دنبال این همکاری گوگوش چند ترانه در اختیار شماعیزاده قرار میدهد تا به روی آنها آهنگسازی کند، هرچند شماعیزاده این ترانهها را در شأن خوانندهای در جایگاه گوگوش نمیدانست، امّا پس از انتشار هیاهو، گوگوش در کنسرتهای خود سخنانی به زبان آورد که از نظر شماعیزاده تمسخرآمیز و تحریف تاریخ بود و موجب دلخوری شماعیزاده شد.
او در مصاحبه با برنامه شباهنگ صدای آمریکا ضمن تشریح این دلخوری و ریشههای آن تأکید کرد که برنامهای برای همکاری مجدد با گوگوش ندارد با این حال شماعیزاده در همین مصاحبه سخنانی احساسی نیز در مورد گوگوش بیان کرد:
«من گوگوش را عاشقانه دوست دارم، عشق من به گوگوش عشق یک مرد به زن نیست، عشق حسن شماعیزاده آهنگساز به گوگوش خواننده است»
--»سبک کار«--
حسن شماعیزاده به عنوان یک آهنگساز عقیده دارد:
هرگاه آهنگی را مینویسم، تلاش میکنم آهنگی بسازم که بر روی نسل جوانتر اثرگذار باشد. موسیقی باید جوان، شادیآفرین و امیدبخش باشد.
شماعیزاده پیش از سال ۱۳۵۷، بیشتر آهنگهایی را ساخته است که بسته به روحیات و روزگار آن زمان بیشتر غمگین و از لحاظ موسیقایی گاهی بسیار شکوهمند و حماسی هستند.
ترانههای جاده و مرداب نمونههایی از این ترانهها هستند، این غم پنهان در موسیقیهای آن زمان شماعیزاده به تدریج با وقوع انقلاب ۱۳۵۷، مهاجرت شماعیزاده به آمریکا و جنگ ایران و عراق جای خود را به ترانههای شاد و ریتمیک مناسب برای مجالس رقص میدهد.
خود شماعیزاده معتقد است که:
زمانهای مختلف چیزهای مختلفی ایجاب میکند وقتی جامعه به ناراحتی میرود (مثل زمان جنگ) مردم به شادی بیشتری نیاز پیدا میکنند و نیاز دارند تا ناراحتی خود را با شادیهای لحظهای از بین ببرند.
او کم شدن ترانههای شاد و ریتمیک را در آثار اخیر خود ناشی از بالا رفتن سن و در اختیار نداشتن ترانهٔ مناسب عنوان کرده است:
برای ساخت آهنگ شاد اشعار باید روشنتر و واضحتر و صریحتر باشد. من در این سن نمیتوانم به سراغ یک سری اشعار عاشقانهٔ باز بروم از سوی دیگر در برخی ساختههای شماعیزاده میتوان رد موسیقی سنّتی و دستگاهی ایرانی را نیز دید.
چند ترانه که برای معین ساخته است و به خصوص برخی کارهایی که خودش خوانده، مثل «غم غربت» از آلبوم فریاد رنگ یا «مرگ عشق» از آلبوم گلای خیس، که این دو تنظیمهایی با سازهای سنّتی موسیقی ایران دارند و به شکل آواز سنّتی اجراء شدند، در این رده قرار میگیرند.
در همین حال شماعیزاده گوشهٔ چشمی به موسیقی نواحی ایران هم داشته است، مثل آهنگ «عروسی» با تم و فضای موسیقی جنوبی یا آهنگ «کردستان» که تمی کردی دارد.
شماعیزاده در میان آهنگهایش حتّی به آهنگهای موسوم به خراباتی و لالهزاری هم توجّه داشته و میتوان نمونههایی از این ترانهها را در آلبوم گلای خیس شنید.
علاوه بر انواع موسیقی ایرانی در بعضی آهنگهای شماعیزاده میتوان تمهایی از موسیقی اسپانیولی یا عربی را هم شنید مثلاً در ترانه «پرستش» از آلبوم پرستش یا «گیتار» از آلبوم آوازهخوان نه آواز از تمهای اسپانیولی استفاده کرده است.
شماعیزاده از دیگر سبکهای موسیقی از جمله تکنو و ترنس هم مناسب با زمان ساخت آهنگهای خود و جو موسیقایی زمان بهره برده است که آهنگهای «دنیا» از آلبوم پرستش، «همسرم» از آلبوم دوشیزهخانم و «گل» از آلبوم آوازهخوان نه آواز نمونههایی از این دست به شمار میروند.
شماعیزاده به هر دو شکل آهنگسازی روی ترانه و ساخت ملودی و سپس گذاشتن ترانه روی آن کار کرده است و گفته است اگر ترانههایی که به دستش میرسند مناسب باشند رویشان آهنگ میسازد در غیر این صورت ابتداء ملودی میسازد و سپس رویش ترانه ساخته میشود.
خود او معتقد است بیشتر کارهای موفّقش را ابتداء آهنگسازی کرده و سپس ترانهسرا روی آنها ترانه ساخته است او همچنین برای آهنگسازی روی شعر سروده شده ارزش چندانی قائل نیست زیرا معتقد است که ۵۰ درصد آن آهنگ را شاعر ساختهاست.
شماعیزاده معتقد است که در موسیقی ایران تمام عوامل در خدمت ارائه کلاماند ولی او در ساختههایش تلاش داشته است که این توجّه به کلام باعث نشود تا موسیقی در درجهٔ دوّم اهمیّت قرار بگیرد.
شماعیزاده از میان آهنگهایی که ساخته است، آهنگ «خونه» را به دلیل شکل ملودی و حرکتهای آن بیش از بقیه دوست دارد.
او از بین خوانندههایی که تاکنون با آنها کار کرده، بیش از همه با گوگوش راحت بوده و در کارهایی که در لسآنجلس منتشر شده از معین راضی بوده است.
از بین ترانهسراها همواره از اردلان سرفراز تعریف کرده و از بیژن سمندر با احترام یاد کردهاست.
در میان دیگر آهنگسازان کارهای سیاوش قمیشی و پرویز مقصدی را میپسندد او معتقد است که از زمان قمرالملوک وزیری تا کنون در مجموع خوانندگان زن سطح توانایی بالاتری نسبت به مردها داشتهاند و استعداد خودشان را بیشتر نشان دادهاند.
او حمیرا را جزء خوانندگانی میداند که از نظر تسلّط بر حنجره و توانایی خواندن و زیبا خواندن در خاورمیانه بینظیر است.
--»موسیقی فیلم«--
بر اساس اطّلاعات جامع اطلّاعات سینمای ایران (سوره سینما) حسن شماعیزاده در ۳ فیلم به عنوان نوازنده حضور داشتهاست که عبارتند از:
۱- خوشگلا عوضی گرفتین (۱۳۵۳) به کارگردانی خسرو پرویزی
۲- باغ بلور (۱۳۵۷) به کارگردانی ناصر محمدی
۳- امشب اشکی میریزد (۱۳۵۷) به کارگردانی منوچهر مصیری
هرچند او ترانههای این فیلمها را آهنگسازی نیز کرده است.
--»هم اینک«--
هم اکنون حسن شماعیزاده در شهر لسآنجلس از ایالت کالیفرنیای آمریکا سکونت دارد و هر سال در ماههای مارس و اوت به دوبی میرود و در کلابی به اسم پاتوق برنامه اجراء می کند.
--»توجّه«--
این آرشیو به همّت عوامل سایت موزیکستان و با زحمات بی بدیل مدیریت سایت تهیّه و برای دانلود خدمت شما عزیزان عرضه گردیده از کپی برداری بدون ذکر منبع جداً خودداری فرمایید.
دیدگاه ارسال شده است
نمایش / مخفی کردن دیدگاه ها