کد قفل کردن راست کليک

زندگینامه بابک رادمنش

موزیکستان

banner adsbanner adsbanner ads

 

 

 

 

نام : بابک رادمنش

نام اصلی : فیروز برنجان

متولّد : ------- در تبریز

وفات : در قید حیات

ملیّت : ایرانی

حوزه فعّالیّت : موسیقیدان اصیل پاپ، شاعر، ترانه سرا، خواننده و نوازنده

سبک : اصیل، سنّتی و پاپ سنّتی

 

 

 

فیروز برنجان با نام مستعار بابک رادمنش در شهر تبریز (مرکز آذربایجان شرقی) به دنیا آمد، اصالتاً آذربایجانی می باشد و آهنگ‌ ساز معروف ایرانی ‌است.

وی عموی فرهاد برنجان میباشد که کارشناس موسیقی در صدا و سیما می باشد و ترانه سرا و ملودی ساز و تنظیم کننده ی باسواد موسیقی می باشد که سابقه ی حضور در یکی از برنامه های استعدادیابی بعنوان کارشناس و داور را در کارنامه ی خود دارد.

 

--»خانواده«-- 

 

وی در یک خانواده مذهبی متولّد شد، در سن هشت سالگی پدرش را از دست داد.

وی صاحب دو فرزند پسر به نام های بابک (بارُن) و سیامک (سامی یوسف) است.

پسر بزرگش بابک (بارُن) در زمینه موسیقی فعّالیّت دارد امّا تحصیل کرده رشته مهندسی Business Computing System است و سیامک (سامی یوسف) هم در حوزه موسیقی طرفداران بسیاری در سرتاسر جهان دارد.

 

--»تحصیلات«--

 

او تحصیل کرده ی رشته موسیقی در دانشکده هنر های زیبا، دانشگاه تهران می باشد.

وی موسیقیدان (اصیل و پاپ) آهنگساز، ترانه سرا، شاعر، معلم موسیقی، و خواننده به مدت بیش از سی سال. متخصص و مدرس سازهای تار، سه تار، سنتور، بربط (عود)، کمانچه، تنبک و نی و همچنین در سازهای بین المللی ویلن،‌پیانو و کیبورد است.

 

--»اساتید وی«--

 

بابک رادمنش زیر نظر اساتید بزرگ معروفی موسیقی خود را فرا گرفته است.

اساتید وی در ساز ویلن در سنین کودکی استاد ابوالحسن صبا و در سنین نوجوانی از وجود هنرمند برجسته ای به نام علی  تجویدی بهره برد.

استاد او در ساز کمانچه نیزعلی اصغر بهاری بود.
شیوه نوازندگی و نوع تدریس استاد بابک رادمنش به شاگردانش با استفاده از سازهای گوناگون در سبکهای متفاوت  بدین گونه می باشد :
در ساز تار پیرو مکتب استاد جلیل شهناز و استاد فرهنگ شریف.
در ساز سه تار پیرو مکتب استاد احمد عبادی.
در ساز سنتور پیرو مکتب مرحوم استاد فرامرز پایور.
در ساز بربط (عود) پیرو مکتب استاد منصور نریمان.
در ساز کمانچه پیرو مکتب معلّم خود استاد علی اصغر بهاری.
در ساز ویلن پیرو مکتب معلّمین خود استاد ابوالحسن صبا و استاد علی تجویدی و در ساز تنبک پیرو مکتب استاد حسین تهرانی بود.

 

--»آشنایی با استاد رادمنش«--

 

در مورد استاد رادمنش می توان سخن بسیار گفت، امّا به نظر می رسد نمونه کارهای او چه در زمینه موسیقی اصیل و چه در زمینه موسیقی پاپ و چه مخلوطی از این دو و همچنین کلام دلنشین و جذاب و پندآموزش نشانگر توانایی های هنری اوست.
امّا مختصرا اشاره بر اینکه او شخصی است پیرو مکتب عشق و معنویّت، پایبند به اصول و ارزش های اخلاقی، شیفته پاکی و صداقت، متواضع و بی ادّعا و بسیار فروتن است.
هنرمندی که از نوجوانی به طور جدّی کارش را شروع کرد و نزدیک به چهل سال است که فعّالیّت های هنری حرفه ای دارد و آثار زیبایی را آفریده، به طوری که هر خواننده ای که از او قطعه ای را اجراء کرده است به اوج شُهرت و محبوبیّت رسیده است، هرگز مصاحبه با رادیو یا تلویزیونی و حتّی عکسی در روزنامه یا مجلّه ای از او به چاپ نرسیده است و در جایی تعریف و تمجید ازخود نکرده است.

بابک رادمنش هنرمندی است که در وادی هنر موسیقی و شعر و ترانه، دارای استعدادهای گوناگونی می باشد، در حالی که بسیار متواضع و فروتن است.

او معتقد است که این استعدادها فقط به تحصیل و کسب عِلم مربوط نمی باشد بلکه بیشتر ذاتی و هدیه هایی از سوی پروردگاراست.
بابک رادمنش جزو نادر هنرمندانی است که در زمینه موسیقی های گوناگون آثاری دارد و در هر سبکی که کار کرده است بسیار حرفه ای و موفّق بوده و همیشه توجّه اکثر مردم را بطور تحسین بر انگیز جلب کرده است.
او در موسیقی مرز و حدودی نمی شناسد، اگر انواع مختلف موسیقی را به یک دایره تشبیه کنیم، وی بر روی این دایره پیوسته در حال حرکت بوده است، به این معنا که فقط در یک نوع موسیقی کار کردن او را هرگز راضی نکرده است، وی همیشه در حال تغییر مکان، بر روی این دایره می باشد به همین دلیل شناخت و اظهار نظر در مورد بابک رادمنش کار دشواری است.

در شخصیت هنری بابک رادمنش، هم می توان «استاد ابوالحسن صبا» را دید و هم بزرگان موسیقی پاپ را به عنوان مثال هنگامی که او آثار «استاد ابوالحسن صبا» را با ویلن اجراء می کند، گویی که خود استاد صبا می نوازد و همچنین در ناله های کمانچه اش «استاد علی اصغر بهاری» محسوس است.

«بابک رادمنش» در آثار هنری خود توانسته است به وسیله تلفیق سبک مدرن و کلاسیک، به طرزی ظریف و هنرمندانه روح عظیم و صلابت موسیقی اصیل را در پیکره جوان موسیقی امروز جانی دوباره بخشد.

در اشعار و ترانه هایش نیز صلابت و محکمی از یک طرف، شیرینی و محتوا و جذّابیّت از طرف دیگر انسان را مجذوب می کند.
او معتقد است ملاک و معیار خوب بودن هر نوع کار هنری که شعر و موسیقی نیز از آن جمله می باشند سه چیز است:
۱- تکنیک       

۲- محتوا     

۳- زیبایی


او می گوید: چقدر زیباست که در تمام ابعاد زندگی انسان ها نور الهی وجود داشته باشد، که این اعتقاد در اکثر آثارش نیز مشهود است.

به عقیده وی «موسیقی با کلام» حتما باید داری پیام باشد و آن هم نه هر پیامی، بلکه پیام سازنده، پیام های اجتماعی و اخلاقی که روح انسان را در جهت متعالی شدن یاری کند و یا پیام عاشقانه پاک.
به گمان بابک، موسیقی بدون کلام از هر نوعی که باشد در تعلیم و تربیت اجتماع تاثیر زیاد و یا مستقیم ندارد، بلکه این کلام در موسیقی است که هر کلمه اش می تواند در فرهنگ جامعه اثر گذار بوده و سرنوشت ساز باشد.
او موسیقی را به ظرف و کلام موسیقی را به غذا تشبیه می کند.

او می گوید، جنس و شکل ظرف خیلی مهم نیست، بلکه غذای درونش هست که می تواند زهر آلود و کشنده باشد یا دارو گونه و شفا بخش.

  

--»تخصّص«--

 

در اینجا به نمونه هایی از تخصّص های استاد رادمنش اشاره می کنیم:

۱- وی دارای تخصص، در انواع مختلف موسیقی ایرانی، (اصیل، فورکلور یا محلی، پاپ) دارد و همچنین مسلّط به آهنگ سازی در این  سه نوع سبک موسیقی می باشد.

۲- وی مسلّط برتمامی سازهای سنّتی ایرانی به صورت علمی و عَمَلی می باشد و همچنین مدرس این سازها بصورت تخصصی از سال ۱۳۵۸ تاکنون می باشد.
بابک رادمنش علاوه بر سازهای ایرانی در چند ساز غیرایرانی مانند ویلن، پیانو و کیبورد هم تسلّط دارد.

شاید لازم به ذکر این مطلب باشد که بگوییم که بابک رادمنش، در استودیو صدابرداری تمامی سازهای ارکستر آهنگ هایش را خودش می نوازند.

۳- بابک رادمنش ترانه سرای متبحّری است و کلام آهنگ هایش را خودش می سراید.

۴- علاوه بر ترانه سرایی استاد رادمنش، شاعری چیره دست و ماهر می باشد که کتاب مجموعه شعر او به نام (مهتاب عشق) در نیمه ی دوّم سال ۱۳۸۸ هجری شمسی از سوی انتشارات بدرقه ی جاویدان، در تهران مُنتشر و روانه ی بازار شد.


۵- استاد رادمنش علاوه بر آهنگ سازی، خواننده ای است که کیفیت صدای ارزنده ای دارد و آگاهی کامل به دستگاه های موسیقی اصیل ایرانی (ردیف های آوازی و سازی) دارد.
او تسلّط کاملی بر صدا شناسی و ساختن مناسب ترین ملودی ها  و اشعار برای خوانندگان مختلف با سبک های متفاوت را دارد.


--»تأثیر گذاری آثار استاد«--


آثار بابک رادمنش، که با صدای خواننده های مختلف اجراء شده است اکثراً آمیخته با کلامی پاک و متعالی و دارای پیام های سازنده است که تمامی آنها سُروده های خود او می باشد.

او مُعتقد است که در موسیقی باکلام، شعر یا کلام  بسیار مهمتر از ملودی آن است و این کلام است که مستقیماً و در ذهن شنونده تأثیر می گذارد و موسیقی از هر نوعی که باشد با شعر است که شخصیّت خود را نشان می دهد.

استاد رادمنش معتقد است، شعر و ادبیّات ایران، پیوسته در دنیا بیشتر از موسیقی آن مطرح بوده و ایران سرزمینی است که در ادبیات و عرفان بسیار غنی است.

شمیم کلام بزرگانی چون مولوی، سعدی، حافظ، و دیگران علاوه بر ایران ادبیّات اکثر کشورهای جهان را نیز عطر افشانی کرده است و چرا باید ترانه های ما دارای کلام  بی محتوا و بدون پیغام های سازنده باشد.

بر همین مبنا،کلام خود او در کتاب مهتاب عشق بدین گونه است:

 

هنرمنـــد، معلّـــم جامعـــه است                    بی هدف، به جامعه ضایعه است

مسئول اگر باشد هُمـــای رحمت                    وگـر نه خــود مُسبّب فاجعه است

 

--»نمونه ای از آثار وی«--

 

بابک رادمنش در موسیقی اصیل ایرانی و همچنین در موسیقی پاپ آثار متعددی دارد.

وی به مدت ۱۰ سال در صدا و سیما به عنوان آهنگ ساز و نوازنده مشغول به کار بود.
از نمونه آثار بابک رادمنش در اوایل انقلاب که در ایران زندگی می کرد می توان به آهنگ سازی موسیقی متن فیلم (توبه نصوح) به کارگردانی محسن مخملباف اشاره کرد.
بابک رادمنش سرودهایی در رابطه با سوادآموزی و سروده هایی در رابطه با جنگ تحمیلی، مانند سرود (خلبانان) با صدای جمشید دارد.

سرود (ایران اُلا باشدان باشا سنگر) با صدای خود بابک رادمنش به زبان آذری از ترانه های معروفی بود که در اوایل انقلاب از تلویزیون پخش می شود.
همچنین می توان به سرودهای (حسین که بود) با صدای شاپور رحیمی، سرود (سلاح را برگیریم) با صدای غلامحسین قدمی که در گوشه راک دستگاه ماهور می باشد اشاره کرد. سرود (اوخو بلبل، بخوان بلبل) به زبان آذری، با صدای یعقوب ظروفچی، سرود (قلم بردار) با صدای بابک رادمنش، سرود اُطلب العلم یا ز گهواره تا گور دانش بجوی با صدای گلریز، سرود (هامّی بیر اُلسون، همه یکی باشند) به زبان آذری با صدای رشید وطن دوست، سرود (در عشق زنده باید) شعری از مولوی با صدای بابک رادمنش، سرود (بگشای لب) شعری از مولوی با صدای شاپور رحیمی که بخشی از فعّالیّت های او در ایران می باشد.

نمونه هایی از فعالیت بابک رادمنش در سه دهه گذشته در خارج از کشور و درانگلستان می توان به،‌ آهنگ سازی و ترانه سرائی برای خوانندگانی همچون:
حمیرا سه آلبوم کامل با عناوین: خواب و خیال، هدیه حمیرا و مهتاب عشق

معین ترانه های گذشته، خوشبینی، ای عشق

امید ترانه های ایران من، دوستت دارم، تو محشری، ای گل رویایی، انتظار

ستار ترانه های عاشق خجالتی و خاکی

جمشید ترانه های خوش آمدی، من عاشقم، ترک غربت، پاک شو

پویا ترانه های وطن وطن، عروس آرزوهام، باورم نمیشه،‌ من، مادر، مهربونی، یا رب

سروش ترانه های شوق نفس، یه دنیا، عاشقم من، سفر، معجزه و … اشاره کرد.

اشاره به نمونه هایی از اشعار و ترانه های استاد بابک رادمنش

در نوجوانی و دوران دبیرستان اینگونه شکوه می کند:
اگه عشق همینه اگه زندگی اینه نمی خوام چشمام دنیا رو ببینه (باصدای خوانندهای مختلف)

در جوانی انسان ها را، از افسوس خوردن برای گذشه باز میدارد:
مخور غم گذشته گذشته ها گذشته هرگز به غُصّه خوردن گذشته برنگشته (باصدای مُعین)

وطن دوستی را گوشزد می کند :
وطن وطن زمزمهٔ هر روز و هر شب من نام وطن قشنگترین حرف روی لب من (باصدای پویا)

خوش بینی را به همه توصیه می کند:
بیا با دیدهٔ خوش بینی به دنیا بنگریم غصّه را رها کنیم مژده شادی آوریم (با صدای معین)

غم دوری رنجش می دهد:
لـحظهٔ خدا حافظی به سینـه ام فشردمت اشگ چشمهام جاری شد دست خدا سپردمت (با صدای حمیرا)

و خلاصه بی ثبات بودن این دنیا را یاد آوری می کند که:
شاهان همه رفتند کاخ ها به جا مانده شاه و گدا مُردند دنیا به جا مانده (باصدای حمیرا)

 

--»مهاجرت«--

 

بابک رادمنش در اواسط سال۱۳۶۴  به علّت نارسایی جهاز هاضمه با مراجعه به چندین پزشک در ایران و توصیه آنها به معالجه این بیماری در انگلستان، ایران را به همراه خوانواده به قصد درمان ترک می کند و با طول کشیدن دوران درمان که همینک هم ادامه دارد در کشور انگلیس ماندگار می شود.

جالب است بدانید در رابطه با مهاجرتش ترانه‌ای به نام "مسافر" ساخته و اجراء کرده که در آلبومی به نام «دِلا» منتشر شده است.

این ترانه با این ابیات آغاز می‌شود:

 

دنیا مسافرخونه‌ای است که دیواراش تو خالیه     

تکیه‌گاهِ هیچ کسی نیست، یه تصویرِ پوشالیه

امّا همین دنیایِ پوچ، می‌‌تونه که بهشت باشه

برای هنگام دِرو، مزرعِ خوبِ کشت باشه

حالا که مسافریم، حالا که باید بریم

این همه بی وفا نباش، از معرفت جدا نباش

این همه خود بُزرگ بین و بی خبر از خدا نباش

 

--»اکنون«--

 

او همینک در تهران زندگی می‌کند.

 

--»توجّه«--

 

این آرشیو به همّت عوامل سایت موزیکستان و با زحمات بی بدیل مدیریت سایت تهیّه و برای دانلود خدمت شما عزیزان عرضه گردیده از کپی برداری بدون ذکر منبع جداً خودداری فرمایید. 

دیدگاه ارسال شده است

نمایش / مخفی کردن دیدگاه ها